Minggu, 08 November 2015

A Lihatlah Berkesan Pemulihan India untuk Gangguan Kesihatan

A Lihatlah Berkesan Pemulihan India untuk Gangguan Kesihatan

Ayurveda menawarkan nombor terhingga remedi ketika datang untuk pelbagai jenis penyakit. Walaupun ubat mudah menggunakan herba yang biasa didapati merawat penyakit ringan, bentuk-bentuk rawatan boleh mendapatkan rumit apabila ia datang kepada penyakit yang serius. Berikut adalah beberapa tips kecantikan dan ubat-ubat yang berguna untuk penyakit biasa dari India, tanah Ayurveda.

Beauty Aids

Alat bantuan kecantikan yang paling dari India menggunakan sumber dengan mudah boleh didapati daripada rak dapur India. A pes kotoran kelapa tanah yang baru dan madu menjadikan kulit lembut dan licin. Ini amat sesuai untuk kulit kering. Minyak kelapa adalah pelembap yang sangat baik. Mencampurkannya dengan beberapa sudu susu dan madu dan memohon campuran ini di seluruh badan anda untuk kulit yang sempurna.

Campuran tanah Fuller, satu sudu teh tepung gram, kunyit segar tanah dan beberapa titik madu digunakan pada kulit berminyak mengekalkan keseimbangan minyak. Menyeka beberapa titik jus tomato dan jus timun menjadikan kulit bercahaya dan mengurangkan kulit berminyak.

Campuran kering dan serbuk gooseberry (Amla), myrobalan hitam (haritaki) dan beleric (bibhitaki), yang dikenali sebagai Triphala, berfungsi sebagai anti-oksida yang sangat baik dan diuretik. Pengambilan makanan tambahan Triphala adalah sesuai untuk mengekalkan cahaya kulit dan menjaganya agar tetap muda, lembut dan sihat. Permohonan serbuk Triphala, dicampur dengan beberapa titik limau dan madu mengurangkan garis-garis halus dan kedutan di muka.

Menggosok kulit kepala dengan jus halia adalah cara yang ideal untuk memerangi kelemumur. Ekstrak jus dari kari, inai dan neem atau Nimba daun dicampur dengan jus gooseberry digunakan pada kulit kepala dan dibilas selepas 30 minit menambah kilauan kepada rambut anda dan mengekalkan warna semulajadi.

Sejuk, batuk dan sakit tekak

Satu ramuan halia, bawang kecil, beberapa buah bawang putih dan satu sudu beberapa serbuk jintan putih dan ketumbar biji melegakan tanda-tanda selsema. Campuran ini perlu segar dan digunakan secara berkala. Anda juga boleh mengambil satu sudu teh jagung lada tanah dengan beberapa titik madu pada selang satu jam untuk menyembuhkan sakit tekak anda.

Sakit Kepala

Sapukan pes beberapa ulas tanah, kayu manis dan buah badam dicampur dengan beberapa titik air, untuk dahi. Anda juga boleh mencampurkan satu sudu teh suku serbuk cengkih dalam satu sudu teh minyak kayu manis dan memohon kepada dahi. Segelas air suam dicampur dengan madu, diambil semasa perut kosong setiap hari juga menyimpan sakit kepala dari sini.

Masalah penghadaman, sakit perut dan Colic

Segar ajwain benih (biji karom) melegakan gejala-gejala senak hampir serta-merta. Sebagai alternatif ajwain benih tanah ke dalam pes dengan beberapa titik madu, limau segar dan jus halia menawarkan penawar segera untuk senak, sakit perut dan kolik.

Sembelit

Campuran tarikh deseeded, sudu teh til biji (bijan) dan segelas susu suam diambil sebelum tidur melegakan sembelit. Jering hitam, anggur kering di dalam air suam dan memakan yang sama dengan perut kosong pada keesokan harinya juga berfungsi untuk melegakan sembelit. Pengambilan campuran ini selama seminggu merawat sembelit berkesan.

Cirit-birit

Sekeping baru halia, kulit delima, dengan sudu beberapa susu mentega diambil pada jangka masa yang tetap menawarkan kelegaan daripada cirit-birit. Anda juga boleh membuat pes biji jintan putih dan benih oregano (2 gram setiap satu) dicampur dengan satu sudu teh garam batu dan jus separuh limau. Menelan campuran diikuti dengan segelas air suam berkesan merawat cirit-birit.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar