Minggu, 08 November 2015

Sukan Kecederaan dan mikroskopik Parut daripada Penghubung Tisu Collagen Berasaskan

Sukan Kecederaan dan mikroskopik Parut daripada Penghubung Tisu Collagen Berasaskan

KECEDERAAN SUKAN

Seperti namanya, "Kecederaan Sukan" adalah kecederaan yang berlaku semasa bermain sukan. Walaupun kecederaan sukan banyak melibatkan perkara yang tidak boleh dibantu dengan IIREC-BCT Tisu pembentukan semula Rawatan (patah tulang, rawan koyak, dan lain-lain), terdapat banyak kecederaan sukan yang boleh hampir pasti akan membantu ---- terutamanya kecederaan kepada anjal, berasaskan kolagen-tisu penghubung (otot, ligamen, fascia, dan tendon) .

Walaupun terdapat kira-kira satu juta dan satu kecederaan sukan yang berbeza yang melibatkan otot, ligamen, tendon, dan fascia (semua adalah tisu penghubung dari apa yang dikenali sebagai "Deep Soma"), ini adalah sama dengan kecederaan yang berlaku dalam populasi umum. Mereka hanya berlaku berlaku di atas padang olahraga, dan dalam jumlah yang lebih besar daripada penduduk umum.

Otot, ligamen, tendon, dan fascia semua diperbuat daripada kolagen. Jika anda untuk mengambil orang yang sihat dan melihat kedua-tisu yang berbeza di bawah mikroskop, anda akan mendapati bahawa mereka adalah lebih kurang sama. Gentian individu yang membentuk tisu penghubung yang sihat adalah kemas dan teratur, dan gentian mereka beratur dalam fesyen selari (memikirkan rambut yang disikat di sini). Apabila kedua-tisu berasaskan kolagen mempunyai gentian yang beratur dengan cara yang kemas dan teratur, mereka bukan sahaja kuat, tetapi mereka mempunyai kekuatan tegangan yang luar biasa (mereka boleh meregang dan elast tanpa terkoyak). Walau bagaimanapun, apabila struktur mikroskopik mereka diubah kerana kecederaan, perkara-perkara buruk mula berlaku.

Kecederaan kepada anjal berasaskan kolagen-tisu penghubung, sama ada trauma (seperti ketegangan otot atau buku lali terseliuh) atau berulang-ulang (seperti Tendinosis Rotator cuff yang mungkin anda lihat dalam periuk kera besbol), menyebabkan gila gentian berasaskan kolagen. Sebaliknya mempunyai tisu elastik dan anjal yang kelihatan baik dan kemas di bawah mikroskop, anda berakhir dengan parut. Walaupun parut ini adalah mikroskopik, ia mempunyai kekuatan yang lemah dan keanjalan. Ini kerana serat kolagen individu yang membentuk tisu terganggu dan berjalan setiap arah mana --- dalam ketiga-tiga dimensi.

Seperti yang anda boleh bayangkan, apa yang dipanggil "anjal" tisu berakhir sehingga kelihatan lebih seperti mikroskopik kusut, dipintal dan diikat rambut-ball daripada rambut yang disikat kita melihat pada masa lalu. Ini mikroskopik "gila" tisu menyebabkan kerugian besar gerakan normal (sebahagian daripadanya gerakan kasar, ada yang usul segmen) yang akhirnya menyebabkan penderitaan dan kemerosotan sendi. Untuk memahami proses ini lebih baik, sila baca artikel E-Zine saya dipanggil Hubungan Sakit kronik untuk mikroskopik Parut daripada elastik, Kolagen Berasaskan Penghubung Tisu.

Walaupun ramai daripada kecederaan ligamen, tendon, otot, dan fascia, tidak akan muncul pada ujian pengimejan maju (X-ray, CT, MRI), anda tidak boleh mengabaikan mereka. Bukan sahaja mereka sering menyebabkan kesakitan dan masalah pada masa sekarang, ia menyebabkan keabnormalan bersama halus yang berakhir menyebabkan Sakit kronik dan artritis degeneratif, tahun akan datang. Ini sentiasa menjadi satu kitaran ganas. Kehilangan kekuatan dan fungsi normal menyebabkan Sakit kronik dan degenerasi; dan Sakit Kronik dan menyebabkan degenerasi kehilangan kekuatan dan fungsi normal. Kitaran dan berulang.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar