Minggu, 08 November 2015

Rosacea - Rawatan Asli, Diet dan Herba Pemulihan

Rosacea - Rawatan Asli, Diet dan Herba Pemulihan

Rosacea adalah yang paling biasa di kalangan wanita putih yang berumur 30-50. Rosacea pada lelaki cenderung untuk menjadi lebih teruk dan biasanya disertai dengan rhinophyma atau diperbesarkan, hidung kronik merah. Orang yang mempunyai kulit yang adil dan yang siram dengan mudah lebih cenderung untuk membangunkan rosacea. Jarang ia memberi kesan kepada bahagian-bahagian badan dan ia bukan satu keadaan yang berbahaya tetapi boleh menjadi memalukan atas sebab-sebab kosmetik. Juga, tanpa penjagaan yang betul, ia boleh menjadi satu keadaan yang mencacatkan.

Terdapat beberapa nutrien penting yang membantu dengan rawatan rosacea. Minyak primrose mengandungi asid linoleik dan boleh digunakan 3 kali sehari. Pycnogenol adalah antioksidan yang kuat dan membantu mengurangkan pengeluaran histamin. Vitamin B kompleks adalah vitamin anti-tekanan dan telah ditunjukkan untuk menjadi berguna dalam rawatan rosacea. Sesetengah nutrien lain yang bermanfaat adalah Kelp untuk nada yang baik kulit, multivitamin dan mineral kompleks untuk kekurangan dan zink yang meningkatkan tindak balas imun dan membantu pembaikan tisu kulit.

Ubat-ubat herba untuk rosacea boleh menjadi satu cara semula jadi untuk mengawal keadaan. Satu sumber yang baik klorofil adalah alfalfa. Ia membantu untuk mendetoksifikasi badan dan menyediakan banyak vitamin dan mineral yang diperlukan. Aloe vera mempunyai ciri-ciri penyembuhan yang sangat baik untuk kulit dan boleh digunakan topically untuk merawat kulit kering. Untuk nada kulit, cuba biji borage, akar dandelion, dong quai, pasli, sarsaparilla dan dok kuning. Burdock dan semanggi merah pembersih darah yang kuat. Untuk menyuburkan kulit dan menggalakkan penyembuhan cepat calendula cuba, cili merah, biji Adas, halia, akar marshmallow dan kulit kayu elm yang licin. Milk thistle membantu hati membersihkan darah dan membantu melukakan hati dan rosemary dengan warna kulit, khasiat dan penyembuhan.

Beberapa cadangan lain termasuk, sudah tentu, diet. Pergi berat pada sayur-sayuran mentah dan bijirin. Elakkan lemak tepu dan semua produk haiwan. Senarai ini termasuk alkohol, kafein, coklat, koko, keju, produk tenusu, gula dan makanan pedas. Cuba menyimpan diari makanan untuk mengecilkan kemungkinan alergi makanan. Satu ujian yang mudah adalah untuk duduk, benar-benar santai, dan mengambil kadar nadi anda (dewasa 60-100 denyutan seminit). Mengambil makanan di bawah Suspek menunggu kira-kira dua puluh minit dan mengambil nadi anda lagi. Jika kadar kenaikan lebih daripada 10 denyutan, menghapuskan makanan daripada diet anda selama satu bulan dan memeriksa diri sendiri lagi. Sentiasa gunakan borang yang paling murni makanan yang anda sedang menguji supaya anda tidak akan mendapatkan bahan-bahan lain dalam campuran. Perkara-perkara lain untuk mengelakkan adalah ekstrim suhu, cermin solek atau kosmetik (atau memastikan mereka adalah semulajadi, produk berasaskan air), krim steroid topikal dan memakai pakaian yang ketat.

Tidak ada ubat yang diketahui tetapi, sekali lagi, ia bukan satu keadaan yang berbahaya. Krim preskripsi dan antibiotik oral boleh membantu menjaga keradangan di bawah kawalan. Ubat-ubatan ini ditetapkan boleh mempunyai kesan sampingan jadi pastikan untuk berunding dengan doktor anda jika anda mengalami apa-apa gejala. Gangguan vaskular mungkin terlibat dalam menyebabkan rosacea berdasarkan kajian klinikal. Keabnormalan struktur dalam saluran darah kecil pada kulit muka adalah perkara biasa pada orang dengan rosacea. Orang-orang yang mengambil ubat-ubatan untuk mengembangkan salur darah memburukkan lagi keadaan dan orang-orang dengan rosacea cenderung untuk mempunyai sakit kepala migrain yang dikaitkan dengan kerosakan vaskular.

Maklumat lanjut boleh didapati melalui The National Rosacea Society.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar