Minggu, 08 November 2015

Keajaiban Penyembuhan Minyak Tea Tree

Keajaiban Penyembuhan Minyak Tea Tree

Teh minyak pokok adalah diperolehi dari daun tumbuhan yang berasal pokok teh ke kawasan pantai timur laut New South Wales, Australia. Ia telah digunakan oleh orang asli untuk beberapa abad untuk merawat luka, luka dan pelbagai gangguan kulit. Ia mempunyai ciri-ciri anti-kulat dan antiseptik yang terbukti memberi manfaat dalam pencegahan jangkitan.

Pokok teh pokok tumbuh setinggi 20 kaki di atas tanah paya yang dipenuhi dengan serangga dan ular. Legend memberitahu bahawa wujud suatu lagun keajaiban di Australia di mana orang asli mandi untuk membantu menyembuhkan luka bakar dan luka. Kajian kemudian mendapati bahawa tumbuhan pokok teh tumbuh di persekitaran lagun dan menitis minyak mereka ke dalam air beralih lagun ke mandi perubatan.

Pure minyak pokok teh mengandungi 48 sebatian yang diketahui berbeza yang mempercepatkan proses penyembuhan masalah kulit. Ia mempunyai kesan analgesik yang ringan yang terbukti berkesan dalam mengurangkan kesakitan dan keradangan terutamanya dalam rawatan luka dan terbakar.

Minyak dari daun diperolehi melalui penyulingan wap dan menghasilkan yang tidak berwarna pucat minyak berwarna kuning yang mempunyai bau yang pedas sama dengan kayu putih. Ia kagum sebagai "on-the-spot-perubatan-in-a-botol" dan di Australia, anda jarang mencari apa-apa dalam kabinet ubat yang tidak mengandungi minyak keajaiban ini. Minyak telah ditemui di banyak produk kesihatan dan kecantikan seperti losyen kulit, syampu, bibir dan mulut salves dan dalam produk oral-kebersihan. Kajian klinikal menunjukkan bahawa komposisi berkesan dalam tiga kategori organisma berjangkit: bakteria, virus dan kulat.

Dalam tempoh lima hingga sepuluh tahun yang lalu, banyak kajian menunjukkan bahawa Teh minyak pokok didapati berkesan dalam rawatan pelbagai keadaan seperti:

- Jerawat, ketuat dan bisul
- Terbakar
- Teras
- Jangkitan Candida (jangkitan yis)
- Ulser mulut dan gingivitis
- Vena varikos
- Buasir
- Jangkitan pernafasan
- Membantu bronkial kesesakan, asma, batuk, resdung, batuk kokol jelas dan batuk kering
- Jangkitan kuku
- Nafas berbau, gusi radang dan plak
- Kelemumur dan Kutu

Kesan-kesan sampingan hanya dilaporkan daripada penggunaan minyak pokok teh, reaksi alahan sekali-sekala dan ruam kulit yang sederhana. Ibu-ibu mengandung dan menyusukan sedang bagaimanapun digalakkan penggunaan minyak pokok teh.

Minyak mesti tidak boleh digunakan dicairkan minyak ini boleh menyebabkan gatal, kerengsaan dan kemerahan pada kulit sensitif. Minyak yang tulen tidak boleh diambil secara dalaman, dan penjagaan perlu dipatuhi apabila menggunakan berhampiran mata, kemaluan atau sebagai pencuci mulut.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar