Minggu, 08 November 2015

Membuat Sense daripada khabar angin bahawa Glucosamine Chondroitin MSM Adakah Berbahaya

Membuat Sense daripada khabar angin bahawa Glucosamine Chondroitin MSM Adakah Berbahaya

Artikel ini bertujuan untuk mengkaji dakwaan bahawa Glucosamine kondroitin MSM adalah sebenarnya satu bentuk yang sangat berbahaya ubat-ubatan yang perlu dihentikan pada peluang terawal. Adakah ia satu persoalan kejahilan, persaingan komersial atau penyelidikan saintifik sebenar mengenai program rawatan ini? Keputusan tidak konsisten dan orang-orang yang menimbulkan keraguan tidak muktamad dalam penjelasan mereka bukti anekdot. Bagi pemilik haiwan ini adalah isu keutamaan kerana mereka tidak akan mahu berbuat apa-apa yang membahayakan binatang yang sering sebahagian daripada keluarga.

1. makanan tambahan yang menendang sehingga ribut: Walaupun kita mungkin melihat pemilik haiwan sebagai sasaran, sebenarnya banyak manusia bergantung kepada glucosamine chondroitin MSM sebagai makanan tambahan. Ia telah dikaitkan dengan pengurusan sakit artritis. Memandangkan hakikat bahawa FDA telah mengklasifikasikan ini sebagai makanan tambahan semata-mata dan bukan bentuk ubat, ada pemantauan terhad keberkesanannya. Begitu juga maklumat berkaitan kesan-kesan sampingan yang tidak lengkap pada tahap terbaik.

2. Bagaimana makanan tambahan itu mungkin memberi kesan kepada saluran gastrousus: Sesetengah pengguna telah membuat aduan komplikasi gastrousus selepas mengambil makanan tambahan. Tanda-tanda klasik termasuk cirit-birit, rasa perut, pedih ulu hati dan senak. Salah satu mekanisme menghadapi yang digunakan adalah dengan mengambil makanan tambahan dengan makanan atau mengurangkan dos sehingga kesan-kesan sampingan yang agak boleh tahan.

3. Makanan tambahan sebagai alergen: Terdapat laporan reaksi alahan buruk. Ini adalah benar untuk orang yang sensitif kepada kerang. Alahan makanan lain yang mungkin menunjukkan tindak balas kepada tambahan ini termasuk udang, ketam dan udang galah. Sesetengah orang telah berhujah terhadap hubungan ini atas dasar bahawa Glucosamine kondroitin MSM makanan tambahan itu terutamanya dilakukan dengan karbohidrat dan lagi makanan yang berkenaan adalah protein. Adakah mungkin untuk kedua-dua protein dan karbohidrat untuk mencetuskan tindak balas yang sama? Satu jawapan yang pasti masih belum dijumpai.

4. Kesan ke atas pesakit tekanan darah tinggi: Ini jenis makanan tambahan yang tinggi kandungan natrium. Oleh itu anda perlu mendapatkan kelulusan daripada doktor anda jika anda mengambil ubat jantung atau mengalami penyakit jantung. Bahaya yang mungkin kesan sampingan yang mungkin melebihi apa-apa kelegaan kesakitan sementara. Terdapat juga risiko interaksi ubat jika anda mengambil diuretik atau ubat untuk ulser. Ia tidak digalakkan untuk wanita mengandung, wanita menyusu dan kanak-kanak untuk mengambil makanan tambahan itu walaupun FDA tidak mengeluarkan arahan khusus mengenai isu ini. Bagi sebahagian besar bukti penyembuhan adalah anekdot. Anda perlu bersedia untuk mengambil risiko jika anda akan mengikuti rutin ubat ini.

Malangnya laman web FDA tidak memberi maklumat muktamad tentang penggunaan glukosamin kondroitin MSM. Sebaliknya anda perlu melawat forum kesihatan untuk mendapatkan gambar.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar