Minggu, 08 November 2015

Gejala Tonsillitis Dalam Dewasa

Gejala Tonsillitis Dalam Dewasa

Gejala utama jangkitan tonsil di kalangan orang dewasa ialah sakit tekak, ia boleh menjadi agak ringan hingga sangat teruk. Keadaan ini agak popular pada kanak-kanak, tetapi peratusan yang semakin meningkat sedang mengalami tonsillitis adalah dari orang dewasa.

Terdapat banyak sebab yang berbeza mengapa anda mungkin mengalami radang buah seperti demam kelenjar dan jangkitan virus. Bengkak yang anda biasanya pengalaman biasanya disebabkan oleh jangkitan dan rawatan virus atau bakteria perlu dimulakan secepat mungkin.

Anda mungkin mengalami tanda-tanda seperti:

Yang sakit telinga
Sakit kepala atau migrain
Sakit perut
Sakit keseluruhan dalam badan
Loya
Nafas berbau
Tonsil bengkak
Ia agak sering bahawa anda akan melihat tonsil agak bengkak dan merah, yang disebabkan oleh keradangan dan ini adalah salah satu daripada gejala yang paling popular di tonsillitis di kalangan orang dewasa hari ini. Satu tanda yang baik untuk mengetahui jika anda mempunyai tonsillitis ialah:

Lapisan kelabu atau kuning mungkin merangkumi tonsil anda
Kawasan sekitar tekak dan mulut boleh menjadi merah dan sakit
Anda boleh mendapatkan bengkak di leher, terutamanya di mana nodus limfa anda berada
Muntah-muntah atau sakit perut
Anda mungkin mengalami demam
Dalam beberapa kes, tonsil anda perlu ditanggalkan, tetapi hanya sebagai pilihan terakhir. Jika tonsil menjadi begitu besar bahawa ia menghalang saluran udara atau menghalang anda daripada menelan dan juga antibiotik dan lain-lain bentuk rawatan tidak bekerja, pembuangan tonsil perlu dilakukan.

Jenis-jenis rawatan terbaik yang seolah-olah untuk bekerja dengan berkesan menggunakan bahan-bahan semula jadi. Mereka tidak akan memberikan kesan sampingan yang teruk dan juga sangat lembut kepada badan.

Rawatan herba yang boleh digunakan untuk tonsillitis sangat berkesan dan tidak memberi kesan sampingan. Yang paling berkesan adalah Gelsemium, yang telah ditunjukkan untuk membantu mempercepatkan proses penyembuhan.

Gallium aperine adalah tonik yang boleh membersihkan kelenjar limfa anda dan juga tonsil anda. Ia juga telah ditunjukkan untuk membantu mengurangkan bengkak di sekeliling tonsil juga.

Ia juga penting untuk mengelakkan apa-apa jenis perengsa seperti asap rokok. Dengan cara ini gejala-gejala anda akan mengurangkan lebih cepat.

Terdapat banyak jenis rawatan tonsillitis yang boleh diikuti yang amat berkesan. Ia sentiasa penting untuk ingat untuk memulakan rawatan dengan segera kerana anda kadang-kadang boleh mengalami simptom lebih teruk seperti jangkitan demam tekak dan juga.

Dengan belajar tentang apa gejala tonsilitis di kalangan orang dewasa berada, anda akan dapat untuk memulakan rawatan awal dan juga akan mengalami kesakitan yang kurang dan rasa tidak selesa dari jenis ini keadaan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar