Minggu, 08 November 2015

Bagaimana untuk menghilangkan bengkak limfa Nod Dengan Pemulihan Home

Bagaimana untuk menghilangkan bengkak limfa Nod Dengan Pemulihan Home

Punca yang paling biasa untuk nod bengkak adalah jangkitan, yang boleh disebabkan oleh bakteria, virus atau kulat. Secara umumnya, apabila nodus limfa mendapatkan bengkak dan radang, berdasarkan lokasi nod, ia adalah mungkin untuk meneka apa yang menyebabkan bengkak. Sebagai contoh, apabila seseorang mengadu nod limfa di bahagian leher, ia adalah yang paling mungkin disebabkan oleh selesema, jangkitan saluran pernafasan, beguk, campak atau bernanah di dalam mulut. Begitu juga, jika nodus limfa di pangkal paha membengkak, ia boleh menjadi disebabkan oleh kuku jari kaki tumbuh ke dalam atau jangkitan kaki. Jangkitan pada tangan atau tangan akan menyebabkan pembesaran nodus limfa di ketiak.

Walau bagaimanapun, terdapat penyakit autoimun tertentu seperti artritis reumatoid dan lupus yang boleh menyebabkan pembengkakan nodus limfa di mana-mana bahagian badan. Walaupun sesetengah jenis kanser seperti leukemia atau limfoma, boleh menyebabkan pembesaran nodus limfa di mana-mana bahagian badan.

Secara umumnya, apabila nod membesarkan dan membengkak, ia adalah yang terbaik untuk berjumpa doktor untuk mendapatkan diagnosis dan rawatan yang diperlukan. Walau bagaimanapun, bersama-sama dengan rawatan yang ditetapkan oleh doktor, anda boleh juga cuba beberapa rawatan rumah untuk mengurangkan kesakitan dan ketidakselesaan. Sesetengah ubat-ubatan rumah yang berguna dalam menghapuskan nod limfa bengkak adalah kemuncak di bawah.

Panas dan sejuk Mampat: Jika laman web ini adalah lembut, ia boleh dilegakan dengan bantuan kompres panas dan sejuk. Ambil satu mangkuk air suam dan satu air sejuk ais. Berendam tuala kecil dalam air suam dan letakkan di laman web yang terjejas selama sekitar sepuluh minit. Kemudian menggunakan satu lagi tuala kecil dicelup dalam air sejuk dan letakkan di tempat yang sama selama sepuluh minit. Gunakan ubat rumah ini setiap jam untuk mendapatkan bantuan daripada kesakitan dan ketidakselesaan.

Urut: Adalah dipercayai bahawa mengurut tapak yang terjejas boleh membantu dalam mengurangkan keradangan untuk tahap tertentu. Nod cenderung membengkak apabila mereka disekat. Oleh itu, urutan yang lembut boleh membantu dalam membersihkan sekatan dan melepaskan kandungan nod. Ini seterusnya, membolehkan keradangan reda.

Madu: Selama berabad-abad madu telah digunakan untuk ciri-ciri penyembuhannya. Adalah dipercayai bahawa pengambilan madu boleh membantu dalam mengurangkan bengkak dan mengurangkan kesakitan. Larutkan satu sudu teh madu asli dalam segelas air suam. Sebagai alternatif, anda boleh menambah madu untuk minum teh. Pastikan tiada gula ditambah kepada teh. Minum air madu suam atau teh dengan madu boleh membantu untuk menghilangkan bengkak.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar