Minggu, 08 November 2015

Ayurveda perubatan Hartanah Bala (Sida cordifolia)

Ayurveda perubatan Hartanah Bala (Sida cordifolia)

Sida cordifolia merupakan tumbuhan berbulu tegak yang tumbuh sehingga 180 cm. Ia tumbuh sebagai rumpai di seluruh kawasan tropika dan sub-tropika di India dan Sri Lanka. Sida cordifolia tergolong dalam keluarga Malvaceae. Ia jantung daun berbentuk (oleh itu menamakan cordifolia) dan bunga berwarna kuning. Benih adalah hitam atau kelabu berwarna.

Acharyas Ayurveda telah dikumpulkan tumbuhan ini di bawah Balya (badan herba mengukuhkan), Brimhaniya (pukal badan meningkat herba), Prajasthapana (herba digunakan untuk mengubati kemandulan), Madhura Skanda (herba dengan rasa manis) dan Vatasamshamana (Herba yang menormalkan vata dosha).

Menurut prinsip ayurveda kilang Bala adalah cahaya untuk mencerna dan meningkatkan moistness tisu. Ia adalah gula secukup rasa dan bertindak sebagai penyejuk badan.

Ciri-ciri ubat Bala (Sida cordifolia)

Tumbuhan ini menormalkan Vata dan pita. Oleh itu ia digunakan dalam penyakit-penyakit yang disebabkan oleh pemusnahan daripada Vata dan pita.

Bala mempunyai ciri-ciri anti radang. Persiapan digunakan sebagai aplikasi luaran bengkak luka dan keradangan mata. Minyak disediakan dengan menggunakan herba ini sangat berguna dalam artritis dan penyakit lain yang memberi kesan kepada sendi. Minyak ini membantu mengurangkan kesakitan dan keradangan.

Bala menormalkan Vata dan sooths saraf teruja. Atas sebab ini minyak disediakan menggunakan herba ini digunakan untuk mengurut pesakit yang mengalami lumpuh, spondylosis serviks, lumpuh muka dan lain-lain

Sida cordifolia mengawal pergerakan usus besar. Ia membantu untuk menyerap air dan nutrien dari usus. Oleh itu persiapan digunakan secara meluas dalam Grahani atau Sindrom Usus Mudah Rengsa (IBS).

Herba ini adalah tonik jantung yang sangat baik dan mengurangkan pendarahan bintik gatal. Acharyas Ayurveda mengesyorkan penggunaan tumbuhan ini dalam keadaan ini.

Bala dikenali dengan "shukrala" sifat-sifatnya. Shukrala bermakna meningkatkan Shukra dhatu. Kerana bala hotel ini digunakan dalam persediaan Ayurveda yang meningkatkan jumlah sperma dan motilitas sperma. Ia membantu untuk meningkatkan kualiti dan kuantiti air mani. Herba ini digunakan terutamanya dalam kemandulan lelaki dan perempuan. Teks ayurveda memuji herba Bala sebagai Vrishya (aphrodisiac). Oleh itu ramuan ini digunakan dalam keadaan seperti mati pucuk dan ejakulasi pra-matang.

Persediaan herba yang digunakan dalam kemandulan wanita mengandungi herba ini sebagai bahan utama kerana ia bertindak sebagai tonik rahim yang sangat baik.

Sifat-sifat diuretik herba ini membantu dalam cystitis dan ia meremajakan sistem kencing.

Bala adalah herba rasayana yang sangat baik. Oleh kerana itu digunakan secara meluas dalam convalescing pesakit kerana ia membekalkan nutrien yang penting. Ia membantu untuk membina badan yang sihat dan menguatkan sistem imun badan.

Herba ini digunakan dalam perubatan rakyat Afrika untuk merawat pelbagai keadaan seperti bronkitis, asma, hidung tersumbat, Vesicular dan lain-lain

Tidak ada komentar:

Posting Komentar