Minggu, 08 November 2015

Mendapatkan Minuman Anda Pada, Dari Perspektif Perubatan Cina

Mendapatkan Minuman Anda Pada, Dari Perspektif Perubatan Cina

Dalam perubatan Cina, setiap makanan dan minuman mempunyai kualiti tertentu yang sama ada boleh membantu atau memudaratkan badan dan penghadaman.

Kuncinya adalah kira-kira. Jika anda seorang Yang (Hot) orang, makanan penyejukan akan menyejukkan anda di luar, seperti timun dan tembikai. Jika kamu berada di dalam Yin (Sejuk) jenis, anda mungkin mengidamkan makanan panas seperti daging dimasak, makanan yang pedas, dan kopi ini panas sejuk dalam sistem anda.

Anda tahu bagaimana beberapa sips pertama alkohol anda merasa panas dan kesemutan dan hanya ... baik, baik di dalam? Inilah sebabnya mengapa: alkohol adalah bahan yang sangat "panas". Ia juga bergerak darah dan qi badan, yang pada mulanya akan membuat anda berasa cukup baik. Jika darah dan qi adalah bertakung, anda mungkin mengalami kesakitan, sesak, atau sifat mudah tersinggung. Dapatkan semua yang darah dan qi mengalir, dan kesakitan akan bersurai, yang rasa sifat mudah tersinggung akan hilang, dan anda akan mendapat semua longgar sehingga. Dan tidak ini betul-betul bagaimana rasanya dengan itu kaca pertama wain? Apa-apa sakit anda mungkin mempunyai permulaan pudar, anda akan mendapat hangat dari Haba minuman itu, dan anda mula berasa lemah gemalai bahagia dan banyak lagi.

Selepas beberapa ketika, kesan daripada semua haba tambahan ini anda meletakkan ke dalam badan anda benar-benar mula menendang. Haba ini boleh meningkat kepada hatimu, dan apabila terdapat haba jantung, keadaan boleh menjadi gila. Ini adalah apabila anda babbling tidak wajar yang tidak berhenti bahawa lelaki menjengkelkan di bar. Bahawa haba jantung juga boleh memberikan anda rasa kegembiraan dan kegembiraan, diikuti oleh kemalangan pesat ke dalam kemurungan atau keresahan. Jika hati dipengaruhi oleh haba ini, anda akan mendapat mabuk biasa anda marah, yang mahu memperjuangkan semua orang berdiri.

Semua darah perlumbaan ini dan qi dan haba dalam badan tidak boleh kekal selama-lamanya, sehingga akhirnya qi menjadi letih, dan begitu juga dengan anda. Keletihan yang anda mengalami selepas malam imbibing adalah qi menjadi kurang. Masa untuk tidur!

Pagi ini akan membawa lebih banyak gejala haba dan kekurangan. Setelah api yang menjulang-julang hati sepanjang malam, qi hati akan menjadi kekurangan, jadi anda mungkin mempunyai tanda-tanda keletihan, wajah yang pucat, berpeluh, atau berdebar-debar. Haba yang berlebihan masih dalam sistem anda mungkin membawa kepada sakit kepala mengamuk atau marah jika ia pergi ke hati anda; jika ia menuju ke arah pundi hempedu atau perut anda, anda boleh melihat ke hadapan untuk loya, muntah-muntah, atau pedih ulu hati. Dan sudah tentu, bahawa haba tambahan dalam badan anda juga mungkin berakhir di dalam usus anda, yang membawa kepada cirit-birit panas dan terbakar.

Jadi apakah pengajaran untuk hari ini? Kesederhanaan. A sedikit alkohol sebenarnya boleh menjadi baik untuk anda (dalam beberapa kes); persoalannya adalah untuk berhenti minum semasa anda masih berasa baik.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar