Minggu, 08 November 2015

Merawat Osteoartritis Sakit Lutut Menggunakan Supartz

Merawat Osteoartritis Sakit Lutut Menggunakan Supartz

Osteoartritis lutut adalah penyakit degeneratif sendi lutut, biasa dalam orang yang lebih tua daripada 40 tahun. Ia menyebabkan rasa sakit, bengkak dan mengurangkan gerakan pada sendi anda. Tulang rawan pada sendi anda rosak jika anda mempunyai Osteoartritis. Rawan adalah tisu bergetah pada akhir tulang, membolehkan sendi anda untuk bergerak dengan mudah.

A lutut sihat mengandungi cecair sinovial, cecair yang kusyen lutut anda. Cecair sinovial mengandungi bahan pelincir dipanggil hyaluronan atau asid hyaluronic. Apabila anda mempunyai osteoartritis, ia boleh menjadi sukar untuk bergerak sendi anda kerana kekurangan hyaluronan. Ini boleh menyebabkan lapisan permukaan rawan untuk memecahkan dan memakai jauh. Tulang-tulang di bawah tulang rawan gosok bersama-sama, yang boleh menyebabkan rasa sakit, bengkak, dan kehilangan pergerakan sendi. Bersama ini mungkin kehilangan bentuk biasa dari masa ke masa.

Sebagai penyelesaian kepada sakit osteoartritis lutut, Supartz terapi cecair sendi boleh memberikan panjang menghilangkan rasa sakit yang berpanjangan. Supartz adalah satu penyelesaian yang terdiri daripada sodium hyaluronate sangat disucikan (hyaluronan). Hyaluronan adalah bahan semulajadi yang terdapat dalam cecair sinovial yang membantu kusyen dan melincirkan sendi lutut.

Suntikan Supartz membantu dalam memulihkan kusyen dan pelincir sifat-sifat cecair sinovial. Selepas suntikan, Supartz bertindak bagi menggantikan cecair sinovial, memudahkan pergerakan sendi lebih lancar dan hubungan kurang menyakitkan antara tulang. Ini boleh digunakan bagi mereka yang telah gagal untuk bertindak balas kepada ubat tahan sakit yang mudah, senaman atau terapi fizikal. Ia ditadbir dalam bentuk suntikan, disuntik terus ke dalam lutut. Ianya diberikan sekali seminggu selama 5 minggu, sehingga sejumlah 5 suntikan. Untuk mengurangkan kesakitan, anestesia tempatan boleh disediakan.

Supartz adalah salah satu yang paling awal terapi cecair sendi diluluskan oleh Pentadbiran Makanan dan Ubat-Ubatan (FDA). Lebih daripada 200 juta suntikan telah ditadbir di seluruh dunia, dan ia adalah terapi cecair sendi yang paling ditetapkan. Ini hanya menunjukkan bahawa terapi cecair sendi ini adalah selamat digunakan dan berkesan dalam memberikan kelegaan kesakitan.

Satu kursus terapi Supartz boleh membantu melegakan kesakitan dan meningkatkan mobiliti. Walaupun ia boleh diberikan dengan 3-5 dos mingguan, sesetengah pesakit mengalami faedah dalam tempoh 3 minggu pertama. Terapi cecair sendi boleh menjadi amat berkesan dalam melambatkan atau menghalang pembedahan penggantian lutut. Juga, keberkesanannya dalam meningkatkan sakit lutut osteoarthritis lutut telah ditunjukkan dalam beberapa kajian klinikal.

Selepas mengambil Supartz, pesakit mungkin dinasihatkan untuk mengelak daripada melakukan aktiviti-aktiviti berat selama 2 hari selepas suntikan. Aktiviti-aktiviti berat mungkin termasuk menaiki tangga, berjoging dan latihan berat badan. Doktor boleh memberitahu beberapa sekatan lain yang perlu dipatuhi terbaik oleh pesakit.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar